Restaurantlederens dashboard

Af: Mathias Maimann & Annette Vangstrup

Som restaurantleder har du givetvis masser af bolde i luften. Alt sammen opgaver, der er vigtige for at nå dine ønskede mål. Måske føler du tillige i ny og næ, at du har svært ved at prioritere dine opgaver og hverdagen bliver hektisk og uoverskuelig. Et sted, der kan hjælpe dig meget er at få styr på dit ’dashboard’. Et dashboard er det overblik, som du bestemmer dig for er vigtigt for netop din forretning og som du dagligt kan se på, for at få overblik, kontrol og ro i maven.

Opbyg dit dashboard

Elementer i et dashboard, kunne fx være:

1.     Økonomiske nøgletal, fx omsætning pr. gæst pr. dag, fordeling af salg på salgskanaler inkl. betalte kommissoner, ugentlig lønprocent og bruttoavance mv.

2.     Medarbejdertrivsel, fx halvårlig temperaturmåling og månedsvis opgørelse af sygefravær mv.

3.     Gæstefeedback – den ærlige stemme fra gæsten, mål som en Net Promotor Score – læs mere www.relationmanager.dk

4.     periodevis fokus på rammer, herunder nødvendige investeringer for at fastholde og udvikle forretningen, men også vilkår i huslejeaftale mv.

Styring af salg er højt prioriteret og det stiller særlige krav til din dataindsamling og dit bordreservationssystem.  En del af arbejdet med at opstille et effektivt dashboard er derfor også at få integreret de enkelte IT-systemer, fx:

1.     Integrér dit bordbooking og point-of-sales (kasseapparat); gæstens forbrug og regninger kan gemmes i gæstehistorikken.

2.     Træt af no-shows? Tag depositum ved onlinebestilling – nemt og hurtigt for alle parter.

3.     Vil du virkelig udnytte din gæstedata? Kombinér bordbookingsystemet med et større gæstefeedback-system, fx. RelationManager.

4.     Udnyt de sociale medier, og skab bordreservationer igennem Facebook og Twitter.

Og hvem siger det stopper der? Med fremtidens åbne systemer er det restauratørernes samlede fantasi der sætter grænsen. Hvis du holder dig til cloud-baserede tekniske systemer med åben API, vil din leverandør altid kunne bygge videre og skabe sammenhæng og integrationer imellem systemerne.

Tag stilling til dine systemer og forvent mere af dem og deres leverandører. Udnyt de muligheder der er, og hvis ikke din leverandør kan hjælpe, så kig ud i markedet. Der kommer flere og flere alternativer – det er kun dig selv der sætter begrænsningerne.

Mathias Maimann er ekspert og partner i Crunch IT ApS – leverandør af tekniske systemløsninger til restaurationsbranchen. Læs mere på www.crunch-it.dk.